Müstiline Ladina-Ameerika kunst
Muuseumitunnis tutvume Ladina-Ameerika kunsti rikka ajalooga läbi 17.–19. sajandi Hispaania koloniaalvõimu aegsete maalide ning 20. sajandi Argentina, Colombia, Kuuba, Mehhiko, Peruu, Tšiili, Uruguay ja Venezuela modernistlike kunstnike tööde.
Muuseumitunnis keskendutakse valitud teostele Phoebus Foundationi kogust, et tutvuda lähemalt Ladina-Ameerika ja Euroopa kunsti- ja ühiskondlike suhetega eri perioodidel. Tunnis vaatame 17.‒19. sajandi maale koloniaalperioodist ja 20. sajandi alguse kunstiteoseid, kus kunstnikud tegutsesid globaliseeruvas linnaruumis. Koos tunnijuhiga kaardistame erinevate perioodide sarnasusi ja erinevusi. Tunni esimeses osas tutvume sakraalse ehk religioosse kunstiga, mis aitas kindlustada katoliku kiriku ja Euroopa kuningakodade võimu uutel territooriumitel. Koos otsime sümboleid ja sätime loogilisse järjekorda legende, mida saab ka „lugeda“ kunstiteoste pealt. Seejärel teeme hüppe 20. sajandi algusesesse ning vaatame, kuidas Ladina-Ameerika kunstnikud reisisid Euroopasse, kus nad õppisid ja kellega sõbrustasid. Pärast Euroopa ja Ladina-Ameerika kunsti vaheliste sildade/seoste loomist otsime ka eripärasid, mis korduvad kunstnike loomingus.
Muuseumitunni lõpus valmistavad õpilased segatehnikas Líbero Badíi loomingust inspireeritud puunukke, mida saab sättida tervikteoseks.
Märksõnad: Ladina-Ameerika kunst, koloniseerimine, globaliseerumine, kirikukunst, modernism, kastiühiskond, kunstitraditsioonid, sümbolid, põlisrahvas, sadamalinn
Muuseumitund lõimib kunsti- ja ajalootunde.
Tunni läbimisel õpilane:
- tutvub Ladina-Ameerika kunsti- ja kultuuriga;
- teab, millised Euroopa ajaloosündmused on mõjutanud Ladina-Ameerika ajalugu;
- nimetab Ladina-Ameerika kunstile omaseid korduvaid motiive ja sümboleid;
- oskab jutustada Guadalupe Jumalaemaga seotud legendi.
Muuseumitund arendab põhikooli riikliku õppekavaga ette nähtud üldpädevusi, toetades suutlikkust:
- tajuda, analüüsida ja väärtustada oma seotust teiste inimeste, ühiskonna, looduse ning oma ja teiste maade ja rahvaste kultuuripärandiga;
- väärtustada kunsti ja loomingut ning kujundada ilumeelt;
- austada erinevate keskkondade reegleid, ühiskondlikku mitmekesisust ja rahvuste omapära;
- kasutada erinevaid õpistrateegiaid ja õpitut erinevates olukordades ja probleeme lahendades ning seostada omandatud teadmisi varem õpituga;
- ennast selgelt ja asjakohaselt väljendada, arvestades olukordi ja suhtluspartnereid, oma seisukohti esitada ja põhjendada.
Muuseumitund kestab 90 minutit.
Tundi saab tellida eesti ja vene keeles.
Eel- ja järeltegevused
Enne muuseumitundi
- Ettevalmistav vestlus kunstimuuseumi(de)st. Kes on käinud kunstimuuseumis? Millises? Mida olete seal näinud või mida seal võiks näha?
- Arutage klassis või väiksemates rühmades, mida Ladina-Ameerika kohta teate. Kus see asub, milline on sealne kliima, mida seal süüakse, milliseid keeli seal räägitakse, mille poolest on sealne kultuur tuntud?
Pärast muuseumitundi
- Sättige muuseumitunnis loodud nukud tervikteoseks. Mõelge, kuidas tegelased avaldavad üksteisele mõju. Arutage klassis või rühmas, kuidas väiksemad ja suuremad ühiskonnagrupid mõjutavad üksteist. Otsige näiteid ajaloost, kus ühe inimese või väikse gruppi algatus on muutnud ühiskonda, reegleid, seadusi jne. Näited võivad olla nii positiivsed kui ka negatiivsed.
Jagage kaaslastele, mida huvitavat näitusel käies õppisite. Me märkame erinevaid asju.