fbpx

Otsing

Avaldatud 04.08.2020 | 08.41

Mare Tralla peab 6. augustil veebiloengu Ida-Euroopa kunstist

Neljapäeval, 6. augustil kell 18.00 toimub Kumu Facebooki vahendusel virtuaalne loeng „Uue meedia kunst Ida-Euroopas aastatel 1992–2004“, mille viib läbi kunstnik Mare Tralla. Loeng annab ülevaate Ida-Euroopa uue meedia projektidest ja kunstnikest ning erinevate võrgustike rollist nende nähtuste väljakujunemisel. Üritus toimub näituse „Ando Keskküla. Tehnodeelia ja tegelikkus“ publikuprogrammi raames.

1990. aastatel ühendas erinevaid Ida-Euroopa kultuure üleminekuaja ühiskondade võidujooks Lääne suunas, uued võimalused rahvusvahelisteks kontaktideks, erinevate võrgustike tekkimine ja kommunikatsioonitehnoloogiate kättesaadavamaks muutumine. George Sorose Avatud Ühiskonna Fond ja Kaasaegse Kunsti Keskuste võrgustik olid programmilise tähtsusega mitte ainult kohalikes kultuuriruumides näituste, konverentside ja projektide toetajana, vaid ka rahvusvaheliste kontaktide võimaldajana ning oluliste kriitilise meediakultuuri meililistide – nagu Syndicate ja Nettime – rahastajatena. Kui aktiivselt Ida-Euroopa kunstnikud nendes võrgustikes osaleda said, sõltus sellest, kui kättesaadav oli internetiühendus ning ka inglise keele oskus. Need võrgustikud kujundasid kogu 1990. aastate rahvusvahelise meediakultuuri- ja kunstiskeenet, mängides olulist rolli tolleaegse Ida-Euroopa meediakunsti lugudes.

Mare Tralla (1967) on 1990. aastatel alustanud eesti queer-feministlik kunstnik ja aktivist, kes tegeleb feministliku kriitika ja identiteediküsimustega, kasutades selleks peamiselt performance’it, videot, installatsioone ja digitehnoloogiaid. Eesti Kunstiakadeemia maaliharidusega Tralla varase loomingu märgiliseks sündmuseks võib pidada 1995. aasta näitust „Est. Fem“, kus ta osales kuraatori ja kunstnikuna ning mida peetakse Eesti esimeseks feministlikuks näituseks. 1990. aastate lõpul süvenes Tralla loomingus digitehnoloogiate kasutamine. Ta kureeris koos Ando Keskkülaga uue meedia konverentsi ja näituse „Interstanding 4“ (2001) ning oli ISEA2004 (International Symposium of Electronic Arts) Tallinna programmi juht/kuraator. 2000–2003 töötas Tralla Eesti Kunstiakadeemias e-meedia keskuse professorina. 1996. aastast on ta elanud Londonis, kus aina rohkem on süvenenud tema ühiskondlik aktivism. Ehkki Tralla on seda oma kunstnikupraktikast teadlikult eristanud, võib poliitilisi seisukohavõtte siiski tema tegevuse lahutamatuks osaks pidada. Lisaks maalikunstile on Tralla õppinud hüpermeediat Westminsteri Ülikoolis Londonis (MA 1997) ning kureerinud näitusi, kirjutanud artikleid ja tekste ning õpetanud Eesti Kunstiakadeemias, Central Saint Martinsis ja Westminsteri Ülikoolis.

„Tehnodeelia ja tegelikkus“ on Ando Keskküla (1950–2008) retrospektiivne isikunäitus, mis hõlmab kunstniku loomingut tema kõige aktiivsemast loomeperioodist – 1960. aastate lõpust 1990. aastate lõpuni. Keskküla tundis terve oma elu huvi uute tehnoloogiate vastu, eelkõige aga selle vastu, kuidas tehnoloogia muudab ning transformeerib meie taju ja tegelikkust. Tema happening’e, joonistusi, maalikunsti, animafilme ja interaktiivseid (video)installatsioone iseloomustavad sellised vastandlikud mõistepaarid nagu looduslik/tehnoloogiline, utoopiline/düstoopiline, psühhedeelne/reaalne. Näituse kuraator on Anders Härm.