Lühidalt Ladina-Ameerika kunstist
Näituse ringkäigul tutvume Ladina-Ameerika kunsti rikka ajalooga läbi 17.–19. sajandi Hispaania koloniaalvõimu aegsete maalide ning 20. sajandi Argentina, Colombia, Kuuba, Mehhiko, Peruu, Tšiili, Uruguay ja Venezuela modernistlike kunstnike tööde.
60-minutilise külastuse jooksul keskendume valitud teostele Phoebus Foundationi kogust, et tutvuda lähemalt Ladina-Ameerika ja Euroopa kunsti- ja ühiskondlike suhetega eri perioodidel. Vaatame 17.‒19. sajandi maale koloniaalperioodist ja 20. sajandi alguse kunstiteoseid, kus kunstnikud tegutsesid globaliseeruvas linnaruumis. Koos tunnijuhiga kaardistame erinevate perioodide sarnasusi ja erinevusi. Tunni esimeses osas tutvume sakraalse ehk religioosse kunstiga, mis aitas kindlustada katoliku kiriku ja Euroopa kuningakodade võimu uutel territooriumidel. Seejärel teeme hüppe 20. sajandi algusesesse ning vaatame, kuidas Ladina-Ameerika kunstnikud reisisid Euroopasse, kus nad õppisid ja kellega sõbrustasid. Arutelu käigus loome paralleele ka Eesti kultuurilooga.
Märksõnad: Ladina-Ameerika kunst, koloniseerimine, globaliseerumine, kirikukunst, modernism, kastiühiskond, kunstitraditsioonid, põlisrahvad, sadamalinn
Muuseumitund lõimib kunsti- ja ajalootunde.
Galerii
Tunni läbimisel õpilane:
- tutvub Ladina-Ameerika kunsti- ja kultuuriga;
- teab, millised Euroopa ajaloosündmused on mõjutanud Ladina-Ameerika ajalugu;
- mõtestab kriitiliselt erinevaid ajaloosündmusi.
Muuseumitund arendab põhikooli riikliku õppekavaga ette nähtud üldpädevusi, toetades suutlikkust:
- hinnata inimsuhteid ja tegevusi üldkehtivate moraalinormide ja eetika seisukohast; tajuda, analüüsida ja väärtustada oma seotust teiste inimestega, ühiskonnaga, loodusega, oma ja teiste maade ja rahvaste kultuuripärandiga; väärtustada kunsti ja loomingut ning kujundada ilumeelt; hinnata üldinimlikke ja ühiskondlikke väärtusi, väärtustada inimlikku, kultuurilist ja looduslikku mitmekesisust; teadvustada oma väärtushinnanguid ja arvestada nendega otsuste langetamisel; olla salliv ja koostööaldis ning panustada ühiste eesmärkide saavutamisse;
- austada erinevate keskkondade, sh suhtluskeskkondade reegleid ja ühiskondlikku mitmekesisust, inimõigusi, religioonide ja rahvuste omapära; teha koostööd teiste inimestega erinevates situatsioonides; aktsepteerida inimeste ja nende väärtushinnangute erinevusi ning arvestada neid suhtlemisel; suutlikkus mõista globaalprobleeme, võtta kaasvastutus nende lahendamise eest;
- ennast selgelt, asjakohaselt ja viisakalt väljendada, arvestades olukordi ja mõistes suhtluspartnereid ning suhtlemise turvalisust; ennast esitleda, oma seisukohti esitada ja põhjendada.
Muuseumitund kestab 60 minutit.
Tundi saab tellida eesti keeles.
Eel- ja järeltegevused
Enne muuseumitundi:
- ettevalmistav vestlus kunstimuuseumi(de)st. Kes on käinud (kunsti)muuseumis? Millises? Millist näitust olete viimati näinud? Millele vaadatud näitus keskendus?
- arutage klassis või väiksemates rühmades, mida Ladina-Ameerika kohta teate. Kus see asub, milline on sealne kliima, mida seal süüakse, milliseid keeli seal räägitakse, mille poolest on sealne kultuur tuntud? Mida teate Ladina-Ameerika riikide kujunemisest?
Pärast muuseumitundi:
- arutage klassis või väiksemates rühmades, mida uut saite teada Ladina-Ameerika kunsti ja kultuuri kohta. Mõelge, millised juba olemas olevad teadmised tulid teile kasuks ringkäigu jooksul.