fbpx

Otsing

Avaldatud 15.10.2024 | 11.47

AA Bronson’i & General Idea teost „AIDS“ (1987/2010) saab Kumu aatriumis näha veel viimast nädalat 

""
AA Bronson’i & General Idea teos „AIDS“ (1987/2010) Kumu aatriumis

2011. aasta kevadel toimus Kumus Tallinna XV Graafikatriennaal „Armastuse, mitte raha pärast“. Triennaali kuraatorid olid Simon Rees, Eve Kask ja Eha Komissarov. Osa triennaali peanäitusest moodustas ka AA Bronson’i & General Idea „AIDS“ (1987/2010). Teos kujutab endast siiditrüki tehnikas loodud tapeeti, mis pandi välja Kumu aatriumi seinale. Seoses järgnevatele aastatele plaanitud Kumu aatriumi renoveerimistöödega, on muuseum otsustanud luua kõnealuse teose asemele uue installatsiooni koostöös Eesti kunstniku Erki Kasemetsaga. Uus teos avatakse publikule 20. novembril ning see saab olema Eesti Kunstimuuseumi Kunstisõprade Seltsi kingitus muuseumile 105. sünnipäevaks. 

AA Bronson’i & General Idea teost saab Kumu aatriumis näha veel kuni nädala lõpuni, 20. oktoobrini. Sel puhul avame kõigile kontseptuaalse kunsti huvilistele uuesti General Idea ja nende teose taustalugu. 

General Idea oli kolme Kanada kunstniku – Felix Partzi, Jorge Zontali ja AA Bronsoni – loodud kollektiiv, kes tegutses aastatel 1967–1994. Nagu paljud selle põlvkonna kontseptualistid töötasid nemadki graafika ja reprodutseeritavate teostega, tehes erinevaid plakateid, manifeste, lendlehti, trükiseid ja väljaandeid. Rühmitus asutas ka kaks olulist kunstikirjastust ja levitusvõrgustikku, mis väga tõenäoliselt on nende mõjuvõimsam pärand: Art Monopole (Toronto) ja Printed Matter (New York). Paralleelselt New Yorgist üle Põhja-Ameerika levinud geiõiguste liikumisega rikastas General Idea juba 1969. aastast peale järjepidevalt oma loomet queer-poliitika ja camp’iga. Nende varasemad tööd keskendusid popkunsti massimeedia- ja brändivaimustuse pärandile, mis avaldus reas performance’ites ja queer-iluvõistluse ideel põhinevates väiketrükistes. 

1984. aastast tõusis nende huvi keskmesse AIDS-i kriisi mõju Põhja-Ameerika geikogukonnale. 1987. aastal „kloonisid“ nad Robert Indiana ikoonilist maali „LOVE“ (1967), paljundades seda (plakatite, t-särkide, valguskastide, tapeedi ja kleepekatena) oma põlvkonda ründava neljatähelise sõnana „AIDS“. Sellest kujunes nende üks tuntumaid teoseid ning sünonüüm kunstnikud-AIDSi-vastu liikumisele, mis osutab, et „armastage inimesi, kellel on AIDS“.

(Tutvustuses on kasutatud Simon Rees’i kataloogiteksti lühendatud kujul).