Tagasi kalendrisse

Boris Groysi raamatu „Stalinismi totaalne kunstiteos“ esitlus ja sots art’i kunstniku Vitaly Komari loeng

Boris Groysi raamatu „Stalinismi totaalne kunstiteos“ esitlus ja <i>sots art</i>’i kunstniku Vitaly Komari loeng

Aeg: 04.04.19  18:00–19:00
Asukoht: Kumu näitusesaalid
Hind: Osalemine muuseumipiletiga

Näitusel „Sots art ja mood. Kontseptuaalsed rõivad Ida-Euroopast“ toimub Boris Groysi raamatu „Stalinismi totaalne kunstiteos“ esitlus, millele järgneb New Yorgis elava sots art’i kunstniku Vitaly Komari loeng inglise keeles.

Tallinna Ülikooli Kirjastuse alt esmakordselt eestikeelse raamatuna ilmuv „Stalinismi totaalne kunstiteos“ on Ida-Euroopa päritolu kunstiteoreetiku Boris Groysi (1947) kuulsaim teos. Kui see esmakordselt 1988. aastal saksakeelsena „Gesamtkunstwerk Stalin´i“ nime all ilmus, tembeldati teos nii Idas kui Läänes „liiga vastuoluliseks“, et olla „tõsiseltvõetav“. Ent nagu murranguliste tekstidega ikka, hakkab teose tõeline väärtus ilmnema alles nüüd, 30 aastat peale selle esmailmumist, mil nõukogude projektist on saamas ajalugu. Näitusel „Sots art ja mood“ esitletav raamat on ühtlasi jäänud üheks olulisemaks Moskva sots art´i käsitluseks.

Vitaly Komar (1943), nagu ka tema loominguline partner Alexander Melamid, on Moskvas sündinud kontseptuaalne kunstnik, kes emigreerus New Yorki 1978. aastal. Komar on 1970-ndate sots art kunstiliikumise üks asutajaid. Tegemist oli nõukogude mittekonformistliku kunstivooluga, mis kombineeris elemente sotsialistlikust realismist ja Lääne popkunstist kontseptuaalses raamistikus. Komar’i looming kasutab nõukogude Venemaa ikonograafiat ning propaganda sümboleid n-ö kehtestatud müüdi dekonstrueerimiseks. 2004. aastal kunstnike duo eraldus ning mõlemad kunstnikud töötavad nüüd iseseisvalt.

Kas nõukogude aeg saab olla inspiratsiooniks kunstile ja moekunstile? Kas pärast raudse eesriide langemist tekkinud Ida-Euroopal võib olla oma postsovetlik šikk? Näitusel Sots art ja mood“ tuuakse kokku kaks siinsest regioonist alguse saanud originaalset kunstiliikumist, mida on saatnud märkimisväärne rahvusvaheline tähelepanu: 1970.–1980. aastate sots art kujutavas kunstis ning 2010. aastate postsovetlik esteetika moekunstis. Neid liikumisi ühendab lähtumine kohalikust ajaloost, selle sümboolsest ja materiaalsest pärandist, olgu selleks punane viisnurk, lillelised kitlid või Berliini müür.

Näitusel esindatud kunstnikud: Katja Filippova, Marit Ilison, Julia Jefimtšuk, Komar ja Melamid, Leonhard Lapin, Sonja Lititševskaja, Nina Neretina, Gosha Ostretsov, Svetlana Petrova ja Eksperimentaalse Modeleerimise Laboratoorium, Donis Pouppis, Saima Priks, Raul Rajangu ja Andres Tolts.

Marit Ilison. Kittel. 2018. Autori loal. Foto: Hooligan Hamlet.