Nädala teos: F.F.F.F. F-Files

EKM47693_FV00071_FFFF_F-files_1_w820 EKM47697_FV00073_FFFF_F-files_5_w820 EKM47701_FV00079_FFFF_F-files_9_w820

F.F.F.F. F-Files. 1998. Fotoseeria. Eesti Kunstimuuseum

Viiest noorest naiskunstnikust (Kristi Paap, Kaire Rannik, Berit Teeäär, Ketli Tiitsaar, Maria Valdma) koosnev rühmitus F.F.F.F. liikmed kehastavad oma „F-failide“ (1998) fotodel erinevaid naise stereotüüpe: sajandialguse siivsaid piigasid teelauas, edukaid ärinaisi lennujaamas, pruute, lõbutüdrukuid, rahvatantsijaid jt. Ühelt poolt võib seda rollimängu vaadelda kui „naiseliku“ defineerimist maskeraadi kaudu, võimena võtta valutult erinevaid vorme, kohanduda. Teisalt on tegemist erinevatel aegadel erinevates ühiskonnakihtides kultiveeritud selgepiiriliste mudelitega. Ühe domineeriva näitaja (emadus, amet, mõni maailmavaateline seik) kaudu naiste lahterdamisel peaksid paika minema ka riietumis- ja käitumisnormid ning liikumispiirid.
„Olles läbi mänginud erinevate generatsioonide ideaalsed naisekujud /…/ toonitasid rühmitused kunstnikud konflikti, mis tekib püüete vahel mahutada end etteantud visuaalsete identiteetide raamesse ja säilitada seejuures oma „mina“. Nad tõmbavad kriipsu peale tõsiseltvõetava ehk ideaalse etenduse jaoks ootamatu pöördega: viimane foto esitab ideaalsega tegeleva kultuuri repertuaaris puuduvat kujutist- prügikastis tuhnivaid kodutuid naisi.“*

*Katrin Kivimaa, Soolise erinevuse tulek eesti kunsti: feministlikest suundumustest 1990. aastatel. – Ülbed üheksakümnendad. Probleemid, teemad ja tähendused 1990. aastate eesti kunstis. Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus, 2001, lk. 126.

Kogu fotoseeria leiate Eesti Kunstimuuseumi digikogust