Näitused 2009

Ars Fennica auhinnanäitus
01.03.26.04.2009

5. korrus
Rahvusvaheliselt kõrgelt hinnatud Soome kunstiauhind, mille 2009. aasta laureaat kuulutatakse välja Kumus. Ars Fennica preemia kandidaadid on: Maria Duncker, Tea Mäkipää ja Seppo Renvall Soomest, Katrīna Neiburga Lätist ja Mark Raidpere Eestist. Kandidaatide näitus oli avatud Amos Andersoni Kunstimuuseumis Helsingis 3.10.–16.11.2008. Preemia saaja otsustab Ars Fennica tava kohaselt üks kunstiekspert, kelleks tänavu on rahvusvaheliselt tuntud Hiina päritolu USA kuraator Hou Hanru. Preemia saaja avalikustatakse Kumu näituse avamisel.

Autoportreed
13.03.–17.05.2009

4. korrus
Kunstnikud on loonud autoportreid erinevatel eesmärkidel ja erinevate sõnumitega. Antud näituse eesmärk pole siiski mitte niivõrd kaardistada autoportree žanri tervikuna, kuivõrd panna kunstnike enesekujutised kõnelema läbi ootamatute, vahel julmadegi koosluste. Eksponeeritakse töid eri ajastutest ja eri meediatest – graafikast filmini.

Floromaania. Lillemotiive renessansiajast tänapäevani
06.02.–30.05.2009

Suur saal
“Floromaania” on näitus lilledest, lillearmastusest ja botaanikahuvist läbi sajandite. Kunstnikke on eelkõige köitnud lillede ilu, mida on maalitud lillevaikeludesse, tarbekunstiesemetele, raiutud kivisse ja lisatud illustratsioonidena teadusväljaannetesse. Lillekujutiste kaudu on hõlpus mõista ajastu mentaliteeti, esteetilisi ideaale, harrastusi ja isegi sotsiaalseid suhteid. Näitusel eksponeeritakse lillemotiive Eesti Kunstimuuseumi kogudest, mis pärit erinevatest ajastutest nii professionaalidelt kui ka harrastajatelt erinevatel kunstialadel.

Quilting Sessions. Paul McCarthy & Benjamin Weissmani joonistused
17.05.–23.08.2009

5. korrus
Zachęta rahvusgalerii Varssavis, Trento kaasaegse kunsti linnagalerii ja Kumu kunstimuuseumi koostööprojekt esitleb kahe ekstremistliku kultuurisuuna esindaja, USA kaasaegse kunsti suurkuju Paul McCarthy ja õudusjuttude kirjaniku Benjamin Weissmani koostöös 1997–2008 valminud joonistusi, mis on valminud vestluse käigus üle laua joonistusi edasi-tagasi ulatades ja täiendades. Selline koostöö tehnika võimaldab tänu improvisatsioonile ja kordusele ligipääsu alateadvusele ja väljendusrikkusele.

Asjade seis
17.05.–23.08.2009

5. korrus
Lisaks Paul McCarthy joonistuste väljapanekule eksponeeritakse sel kevadsuvel Kumu kaasaegse kunsti galeriis väljapanekut eesti nüüdiskunstnike huvitavamatest uutest ja unustatud vanadest projektidest. Tegemist on mitmekülgse valikuga, mis iseloomustab hästi nii meie tänast aega kui ka Eesti kaasaegse kunstielu tähelepanuväärsemaid positsioone.

Foksal galerii tegevus 1966–1989
29.05.–20.09.2009
4. korrus
Foksal galerii oli 1960. aastatest alates Poola radikaalse kunsti galerii ja ühtlasi ka kohtumispaik. Keerulises kunstisituatsioonis suutis Foksal galerii olla uue ja eksperimentaalse kunsti kasvulava, ning mitmed galeriis alustanud noored kujunesid rahvusvaheliselt kõrgelt hinnatud kunstnikeks. Näitus annab ülevaate selle perioodi teostest ning tutvustab kogu Ida-Euroopa mõttekaaslasi mõjutanud ideid.

Läheb raskemaks. Mindaugas Navakas
17.05.–27.09.2009

Kumu sisehoov
Tuntuima Leedu skulptori tööd nii Kumu siseõuel kui ka muuseumi ümbruses. Mindaugas Navakas on 1990. aastatest alates Baltimaade üks tuntumaid kunstnikke, kelle suureformaadilised skulptuurid on olnud paljudel Euroopa näitustel.

Eduard Wiiralti pärand – Eesti Komitee kingitus
17.04.–04.10.2009

3. korrus
2005. aastal andis Eesti Komitee Stockholmis Eesti Kunstimuuseumile üle Eduard Wiiralti (1898–1954) teoste hindamatu kollektsiooni ja kunstniku arhiivi. Kingitus sisaldab kunstnike teoseid alates 1927. aastast, peamiselt Teise maailmasõja järgsest perioodist. Varasemate tööde puhul pakuvad eriti suurt huvi teoste erinevaid valmimisstaadiume kajastavad tõmmised. Näitusel eksponeeritavad teosed ja biograafilised materjalid annavad parima ettekujutuse graafiku hilisloomingust ja tööprotsessist.

Ülo Õun. Kunstnik katkeval avastusrajal
19.06–01.11.2009

Suur saal
Ülevaatenäitus Eesti väga omanäolise modernistliku skulptori Ülo Õuna (1940–1988) loomingust, kelle materjalikasutuse (värviline kips) ja kontseptuaalse mõtlemise eripära on senini ainulaadne kogu Põhja-Euroopas. Näitusele on eelnenud põhjalik restaureerimistöö muuseumi spetsialistide poolt, mis võimaldab esmakordselt eksponeerida geniaalse skulptori loomingut kogu selle ulatuses.

Normandia maalijad
16.10.2009–10.01.2010

3. korrus
Normandial on modernistliku kunsti ajaloos tähelepanuväärne koht. Alates 19. sajandi algusest kujunes sellest Prantsusmaa piirkonnast paljude maalikunstnike lemmikpaik: kaunid maastikuvaated, külaelu lihtsus, kohalikud kombed ja vaikus meelitasid kunstnikke Pariisi melust Normandia rannikule.
Normandia ja maalikunsti vahelised tihedad sidemed vormusid 19. saj. alguses. Inglise kunstnikud William Turner ja Richard Bonington ületasid La Manche’i ning pühendusid sealsete maastike uurimisele. Nende käesolevale hetkele keskendunud väljendusviisist hakkasid eeskuju võtma ka teised prantsuse maalikunstnikud.

I Love Malmö
11.09.2009–17.01.2010

5. korrus
Põhjamaade kaasaegse kunsti näitus Malmö kunstimuuseumi kogudest. Näitus “I Love Malmö” annab võimaluse tutvuda näidetega Põhjamaade kunsti üsna erinevatest ajalõikudest, väljapaneku kesktelje moodustab aga eelkõige nn Põhjamaade imena tuntud kunstiplahvatus 1990. aastatest. “I Love Malmö” emotsionaalne alustala on Kumu kuraatorite sõnul “ühelt poolt kantud vaimustusest meie ees avanenud salajase aarde üle, teiselt poolt soovist pakkuda sellega Eesti kunstipublikule võimalikult ülevaatlik ja laiapõhjaline nüüdiskunsti järeleaitamistund”.
Kaasneb seminar 9.10.2009

Harro! Soome popkunsti klassik
02.10.200928.03.2010

4. korrus, B-tiib
Soome kunstniku Harro Koskineni (s 1945) popiperioodi looming, mille keskseks tegelaseks on paks erksavärviline siga. Harro kriitika väikekodanliku elulaadi vastu ärgitas tsensuuri ning tõi talle 1960. aastate lõpul mitu kriminaalsüüdistust.

POPkunst Forever!
27.11.200911.04.2010

Suur saal
Ülevaade Eesti popkunsti algusaastatest: 1969. aastal kohvikus Pegasus toimunud “SOUP 69″ näitusest kuni 1972–1973. aastateni, mil pop-ideedest vaimustunud üliõpilased läksid eri loomingulisi teid, ent popkunst oli tulnud, et jääda.