Näitused 2008

Väike spektaakel. Lauri Astala videoinstallatsioonid
12.12.200815.02.2009

5. korrus
Näitus rahvusvaheliselt tuntud Soome kunstniku interaktiivsetest videotest, mis kontsentreeruvad ruumimüstifikatsioonidele ja tegelevad inimese tajupiiridega.

Swedbanki kunstipreemia
05.12.200815.02.2009

5. korrus
Näitusel on üleval Swedbanki kunstipreemia 2008 tööd viie riigi viielt kandidaadilt: Taavi Piibemann (Eesti), Miks Mitrevics (Läti), Kristina Inciūraitė (Leedu), Alexander Vaindorf (Rootsi), kunstnikeduo Igor Makarevich ja Elena Elagina (Venemaa).

Elephant Bullet. Rahvusvaheline videokunstiprojekt
28.11.200801.02.2009

A korpuse trepikojas
Tegemist on Eesti, Leedu ja Taani kunstnikerühmade vahelise koostööga, mida eksponeeritakse Kumu trepikodades paiknevates monitorides.

Tegelikkuse sabotaaž. Sürrealism Euroopa fotokunstis 1922-1947
31.10.200811.01.2009

Suur saal
Centre Pompidou kogude põhjal koostatud näitus keskendub sürrealistlikule fotole aastatest 1922–1947, andes ajastu sürrealistlikku vaimu edasi mitte ainult prantsuse kunstnike loomingu kaudu, vaid näidates ka rahvusvahelisel areenil toimunut. Muu hulgas tutvustatakse läbinisti kunstiliste tööde kõrval ka kaasaegset reklaam- ja moefotot.

Vabaduse utoopia. Noor kunst Tallinnas
Esimesed murranguaastad 1950ndate lõpust 1960ndate lõpuni.
10.10.200801.03.2009

4. korrus, B-tiib
Möödunud sajandi viiekümnendate aastate lõppu tajuti stalinismist laastatud Eestis kevadise jääminekuna. Stalinismi näilik kokkuvarisemine nn. Hrustšovi sula päevil tekitas illusiooni jõudu koguvast liikumisest inimlikuma ühiskonna suunas, murenevate vanglaseinte pragudest immitsev värske õhk sünnitas lootuse, et kontakt muu maailmaga on taastumas. Need päevad tõid kaasa arvuka grupi hiljem tuntuks saanud noorte eesti kunstnike elluastumise. Kohtusid erinevate saatustega noored – need, kes äsja olid lõpetanud Tallinna Kunstiinstituudi kui ka Siberi vangilaagrites karmi elukooli läbi teinud ja nüüd kodumaale naasnud endised “Pallase” kunstitudengid. Teineteise leidmisest sündis viljakas, nii kunstis kui ka igapäevases elus tihedalt läbi käiv sõpruskond.

Grand Tour. Eesti kunstnikud Itaalias
26.09.2008–5.04.2009

3. korrus B-tiib
Kultuuriajaloos juurdunud mõiste “grand tour” tähendas 18. sajandil õpperännakut Itaaliasse. Itaalia oli koht, mida mõisteti euroopaliku tsivilisatsiooni hällina. Näitusel on väljas Carl Timoleon von Neffi, August Hageni, Konstantin Kügelgeni, Johann Köleri, Julie Wilhelmine Hagen-Schwarzi, Ants Laikmaa, Konrad Mäe jpt Itaaliast inspireeritud teosed. Kuraator Tiina Abel

Fluxus East. Fluxuse võrgustikud Ida-Euroopas
5.09.23.11.2008

5. korrus
Näitus tutvustab 1960. aastatel tekkinud rahvusvahelise kunstiliikumise Fluxus haru endise Idabloki riikides. Fluxust iseloomustasid napid väljendusvahendid, loomingulise protsessi eelistamine valmis teosele ning püüd lähendada kunsti igapäevaelule.

Eerik Haamer – kahel pool merd
11.07.12.10.2008

Suur saal
Eerik Haamer (1908–1994) on kunstnik, kelle tähtteosed – “Pime”, “Põud”, “Noor ema” jt – on ammu saanud krestomaatiliseks osaks eesti kunstiloost. Oma esimese, vaevalt kümme aastat väldanud loomeperioodi jooksul kujunes temast Eesti kandvamaid maalikunstnikke, kelle figuraalkompositsioonid Saaremaa ja Ruhnu randlaste elust kõnelesid üldinimlikel teemadel ja evisid harvaesinevat sügavust.

Koht, mis paneb liikuma
20.06.17.08.2008

Kuigi Kumu suveprojekti teema ei mängi vaataja suunamisel ja tööde valikul esmajärgulist rolli, ühendab osalevaid kunstnikke linnakeskkond ja erinevad suhted sellesse. Linn kui kunstikeskkond esitab väljakutseid ja oma piiranguid, kehtestab teatud rutiini kohale, ent paneb samaaegselt suhestuma, toime tulema ja tegutsema.

Tase ’08
07.06.22.06.2008

4. korrus, B-tiib
EKA lõputööde näitused, mis on kujunenud juba kunstielu üheks märgiliseks sündmuseks, annavad igal aastal kompaktselt ülevaate selle aastakäigu nö loomingulisest potentsiaalist.

Gerhard Richter. Ülevaade
06.06.17.08.2008

5. korrus
Gerhard Richter on Sigmar Polke ja Georg Baselitzi kõrval üks rahvusvaheliselt tuntumaid Saksa kaasaegseid kunstnike. Saksa Välissuhete Instituut (ifa) esitleb käesoleval näitusel 27 Richterile iseloomulikku teost läbi aegade. Gerhard Richteri loomingu suur ja tegelikult ainus teema, mis valitseb erinevate motiivide, stiilide ja kunstiajalooliste tsitaatide taustal, on tegelikult ikkagi maalikunst ise, mille keelt ja vahendeid Richter oma nii heterogeenselt avalduvates tegevusformaatides ikka jälle uuesti kõnetab.

Mängu mõte. Arhiivid tõlkes
04.07.28.09.2008

4. korrus, B-tiib
Näituse “Mängu mõte” fookuses on eelkõige 1960. aastate lõpp ja 1970. aastate algus, aeg, mil ühtaegu kulmineerusid eelneva kümnendi jooksul küpsenud erinevad revolutsioonilised ideed Lääne üliõpilaskonna hulgas ja vabanemismeelsus Idabloki riikides, kuid poliitiliste sündmuste mõjul tekkis kohe ka tagasilöök, pöördepunkt lootustes ja hoiakutes.

Maasikasööjad. Paul Kondase naivistlikud maalid
11.04.02.11.2008

4. korruse A-tiiva projektiruum
Paul Kondase (1900–1985) isikupärane pildimaailm lubab teda nimetada üheks eesti huvitavamaks naivistiks. Naivismi olulisemaks kriteeriumiks on mitteprofessionaalsus ja sellest tulenev vahetu kujutamisviis, mida sageli kirjeldatakse siira lapsemeelsusena. Kondase tööd on küll enamasti lustlikud, kuid mitte lapsemeelsed. Isegi klaaride nägudega maasikasööjail, kes esmapilgul näivad pelgalt maiad ja elevil, särab lähivaatlusel kuratlik helk silmis.

Soome kunsti kuldaeg. Meistriteoseid Turu Kunstimuuseumi kogust
28.03.08.06.2008

Suur saal
Näitus “Soome kunsti kuldaeg. Meistriteoseid Turu Kunstimuuseumi kogust” on sissejuhatuseks kahe naabermaa muuseumide pikemaajalisele koostööprojektile. Näituse koostamisel on lisaks soome kunsti suurkujude esitlemisele olulised soome kunsti vaimseid alustalasid peegeldavad teemad. Näitus osutab ka soome kunstikultuuri rahvusvahelisele palgele, selle seotusele Itaalia ja Pariisi, aga ka sajandivahetuse moodsate kunstiliikumistega.

Põhi ja kirre: kontinentaalne alateadvus. Kaasaegne kunst ja soome-ugri maailm
14.03.18.05.2008

5. korrus
Näituse pealkiri “Põhi ja kirre: kontinentaalne alateadvus” viitab soome-ugri maailma geograafilisele asukohale, aga samuti tõsiasjale, et mõni ala ja rahvus on tavateadvusest justkui pagendatud, kaasaegse kultuuri vaimselt kaardilt kustutatud. Neid võib võrrelda isegi alateadvusega, mida Freud nimetas kunagi suurepäraselt teadvuse ürgseks asukaks. Lisaks vihjab pealkiri soome-ugri kunstnike ja intellektuaalide üldteada huvile kõige psüühilise vastu.

“Vaba kunsti” töötuba Moskvas 1957. Arhiivid tõlkes
07.03.25.05.2008

4. korrus, B-tiib
Arhiivinäitus võtab luubi alla Moskvas 1957. aastal toimunud 6. noorsoo- ja tudengifestivali, millest kujunes võimas “sulaperioodi” avapauk. Esmakordselt nägi publik ametlikel näitustel abstraktset kunsti.

Reis maale. Etnograafilised tüübid fotos
22.02.14.09.2008

3. korrus, B-tiib
Näitus sisaldab etnograafilise kallakuga fotosid Eestist, põhirõhuga Johannes Pääsukese Setumaa (1911–1915) ja Saaremaa (1913) piltidel. Neid täiendavad teiste kutseliste ja asjaarmastajate fotograafide tööd samadest paikadest.